Pamięć i koncentracja – jak najskuteczniej wzmocnić swój umysł?
5.05.2020
Zdrovit

Przez ostatnie lata, wiele uwagi poświęcono badaniom ludzkiego mózgu. Okazuje się, że pewne zmiany związane ze starzeniem się tego organu, zaczynają pojawiać się już około 30-etgo roku życia[1].

Ma to bezpośrednie przełożenie na to, jak szybko jesteśmy w stanie przyswajać informacje i odnajdywać się w nowych sytuacjach. Na kondycję umysłu mamy jednak wpływ i zależy ona od wielu czynników, takich jak aktywność fizyczna, czy sposób odżywiania się.

 

Prawdy i mity o wpływie składników odżywczych na pamięć i koncentrację

 

Ginkgo biloba: prawda

Miłorząb japoński to pochodząca z górskich terenów zachodnich Chin roślina, zawierająca wysoki poziom flawonoidów i terpenoidów. Substancje te charakteryzuje działanie psychoenergizujące, antyoksydacyjne oraz ochraniające układ nerwowy[2]. Specjaliści podkreślają dobroczynny wpływ Ginkgo biloba dla utrzymania prawidłowego funkcjonowania mózgu oraz sprawności umysłowej u osób starszych. Dodatkowo, badania dowodzą, że wyciąg z miłorzębu japońskiego wykazuje przydatność w walce z demencją, poprzez wpływ na poprawę funkcji poznawczych i społecznych[3]. Szczególne znaczenie przypisuje się zawartej wyłącznie w Ginkgo biloba substancji, należącej do grupy terpenoidów, zwanej bilobalidem. Naukowcy uważają, że istotnie wpływa on na procesy ochrony komórek nerwowych, a ponadto pozytywnie wpływa na pamięć i wspomaga koncentrację.

 

W 2002 roku, na Uniwersytecie Liberty w Lynchburgu w USA został przeprowadzony eksperyment[4], w którym wzięły udział 262 zdrowe osoby – zarówno kobiety, jak i mężczyźni, powyżej 60. roku życia. Przed wykonaniem badania u ochotników wykluczono występowanie zaburzeń neuropoznawczych. Następnie, zlecono im przyjmowanie 180 mg ekstraktu z miłorzębu japońskiego przez kolejnych 6 tygodni. Po zakończeniu eksperymentu, badani zostali poddani licznym testom, które wykazały, że osoby, przyjmujące Ginkgo biloba, uzyskiwały lepsze wyniki w zadaniach pamięciowych, w porównaniu do stanu sprzed eksperymentu, co ukazuje, że suplementowanie może przynieść znaczne korzyści także w zakresie profilaktyki.

 

Napoje energetyzujące: mit

Jednym z mitów, krążących w Internecie, jest twierdzenie, że na wzmocnienie kondycji mózgu korzystnie wpływa spożycie napojów energetyzujących. Ich działanie opiera się jednak w głównej mierze na kofeinie i taurynie (a także niemałej ilości cukru!). Te substancje wprawdzie wywołują chwilowe pobudzenie, jednak efekt który uzyskujemy, jest krótkotrwały. Co więcej, ostatnie badania wskazują, że tauryna, w dłuższej perspektywie, wykazuje raczej działanie uspokajające[5]. Inne eksperymenty dowodzą, że duże ilości kofeiny, zawarte w popularnych „energetykach”, nie tylko nie mają żadnego wpływu na wzmocnienie zdolności poznawczych, ale mogą powodować niepożądane skutki w zakresie ogólnej formy organizmu[6].

Magnez: prawda

Jeśli chcemy zadbać o nasz umysł, w naszej diecie zdecydowanie nie powinno zabraknąć tego pierwiastka. Magnez możemy znaleźć w produktach zbożowych (sięgajmy po te, z pełnego przemiału), warzywach liściastych, takich jak szpinak, rukola, czy natka pietruszki, a także w bananach, migdałach, nasionach słonecznika i gorzkiej czekoladzie. Ma pozytywny wpływ na wydolność organizmu, aktywność synaps, odpowiada za skracanie czasu reakcji na bodźce, co w znakomity sposób wpływa na pamięć i koncentrację uwagi. Dodatkowo, dzięki zapobieganiu nadmiernemu uwalnianiu neuroprzekaźników, jest dobrym rozwiązaniem dla osób prowadzących stresujący tryb życia. Magnez najlepiej jest zestawiać razem z witaminą B6, ponieważ ułatwia jego wchłanianie z układu pokarmowego.

 

Kawa: mit

Co w takim razie z kawą? Otóż, napój ten jest nieco kontrowersyjny. Przede wszystkim, zalety jego spożycia dotyczą jedynie czarnej kawy, długo palonej[7]. Ostatnie badania pokazują dodatkowo, że źródła pozytywnych skutków jej picia, doszukiwać należy się raczej w fenylindanach, tj. związkach uwalnianych w trakcie procesu palenia ziaren kawy, a nie, jak dotąd sądzono, w kofeinie. Ta ostatnia stymuluje wprawdzie czasowe pobudzenie, jednak z drugiej strony może też niekorzystnie wpływać na sen[8]. Jeśli chcemy zatem osiągnąć najlepsze efekty, warto zachować umiar i pić nie więcej, niż dwie czarne kawy dziennie.

 

Jakub Ługowski

Dyplomowany Dietetyk, zajmuję się m.in. dietoterapią nietolerancji pokarmowych, w różnych stanach chorobowych i zespołów metabolicznych oraz długoterminową opieką i poradnictwem online w procesie redukcji i budowy masy ciała. Prowadzi konsultacje online prowadząc autorski serwis internetowy Projekt Sześciopak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[1] https://zdrowie.pap.pl/wywiad/byc-zdrowym/mozg-mniej-sie-starzeje-jesli-cwiczysz-i-masz-hobby

[2]http://www.czytelniamedyczna.pl/2401,ginkgo-biloba-l-miorzb-dwuklapowy-chemizm-i-dziaanie-biologiczne.html

[3] https://www.medicalnewstoday.com/articles/263105

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12404671

[5] https://www.medicalnewstoday.com/mnt/releases/94393#1

[6] https://health.clevelandclinic.org/warning-are-you-aware-that-energy-drinks-can-trigger-strokes/

 

 

[7] https://www.medicalnewstoday.com/articles/323594#Its-all-about-the-roasting-process

[8] https://www.healthline.com/nutrition/coffee-brain#section5

Dane

Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o.
ul. Nocznickiego 31
01-918 Warszawa
NIP 118-00-09-700
REGON 012092323
KRS 80429

Kontakt

Recepcja
Tel.: (22) 56 98 210
Sekretariat
Tel.: (22) 56 98 200
(22) 56 98 201
Fax: (22) 83 51 557

Rynek pozaapteczny
Tel.: (22) 56 98 226
Fax: (22) 56 98 237
pozaapteczny@zdrovit.pl
mgliniewicz@zdrovit.pl