Jak wzmocnić włosy i paznokcie poprzez odżywianie i suplementację?
3.10.2019
Zdrovit

Warunkiem niezbędnym do prawidłowego wzrostu włosów i paznokci jest odżywiony, zdrowy organizm. Jak wzmocnić włosy i łamliwe paznokcie dzięki diecie i suplementom? Jakie witaminy i mikroelementy pomagają na włosy?

Wiele osób, w różnych okresach życia ma problemy z osłabionymi włosami lub paznokciami. Może to być stan przejściowy, związany np. z chorobą. Innym razem jest to przedłużający się problem, z którym łatwiej sobie poradzimy stosując oprócz leczenia także odpowiednią dietę i suplementy. Co pomaga na rozdwajające się włosy i łamliwe paznokcie? Jak się odżywiać? Jakie składniki powinny mieć suplementy działające korzystnie na stan włosów i paznokci?

 

Siarka dobra na włosy i paznokcie

Ważnym składnikiem białka skóry, włosów i paznokci jest siarka. To właśnie m.in. ona powoduje, że włosy są lśniące, a paznokcie mocne. Siarkę możemy dostarczyć do organizmu dzięki produktom pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Zawierają ją aminokwasy siarkowe: metionina i cysteina. Metionina jako aminokwas egzogenny musi być dostarczona z dietą. Zawierają ją: dobrej jakości mięso, podroby, ryby z czystych akwenów oraz żółtka jaj. Cysteina natomiast jest aminokwasem endogennym, wytwarzanym przez organizm.

Siarkę zawierają również:

  • rośliny krzyżowe (kapusta, brukselka i brokuły),
  • suche nasiona roślin strączkowych (fasola i groch),
  • czosnek,
  • cebula,

 

Co stosować na wzrost i sprężystość włosów?

Inne składniki mineralne ważne dla włosów i paznokci to m.in cynk, żelazo, potas, magnez, jod. Cynk odpowiada za prawidłowy wzrost i rozwój włosa, wpływa na szybkość podziału komórek włosowych. Najbogatsze źródła cynku to mięso i owoce morza (głównie ostrygi i kraby), ziarna sezamu, słonecznika, jaja oraz zielone warzywa liściaste. Można go też przyjmować w tabletkach. Dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek dla osoby dorosłej wynosi 10 mg. Miedź pomaga w utrzymaniu prawidłowej pigmentacji włosów. Osoba dorosła powinna wraz z dietą dostarczyć 0,9 mg miedzi dziennie. Bardzo ważną rolę odgrywa również żelazo. Stwierdzono nadmierne wypadanie włosów przy anemii.

 

Warto jeść warzywa i rezygnować z tłuszczów nasyconych

Dieta osób, które zastanawiają się jak wzmocnić włosy i paznokcie, powinna składać się z 4-5 porcji warzyw i owoców oraz zawierać mniej tłuszczów nasyconych i cukrów prostych. Zastosowanie diety z antyoksydantami może okazać się skuteczne w nadmiernym wypadaniu włosów związanych ze stresem lub stanem zapalnym organizmu. Dla zdrowia skóry głowy proponuje się również dostarczenie witamin antyoksydacyjnych szczególnie witaminy C, E i A. Najlepszym źródłem będą nieprzetworzone owoce i warzywa, dobrej jakości oleje roślinne, pestki i orzechy, które najlepiej spożywać bezpośrednio po obraniu. Często na poprawę stanu włosów stosuje się witaminy z grupy B, szczególnie biotynę.

 

Suplementy wzmacniające włosy i paznokcie

Suplementy diety skomponowane tak, aby wspierać nas, gdy chcemy mieć mocne włosy i paznokcie, zawierają często zestaw takich pierwiastków jak: cynk, miedź i selen. W typowej diecie Polaków obserwuje się niedobory właśnie tych składników mineralnych. Najlepiej jeśli są podawane w postaci soli organicznych. Często w preparatach wykorzystuje się ekstrakty z drożdży, pokrzywy oraz skrzypu. W swoim składzie zawierają liczne witaminy i minerały, wśród których znajdują się: witaminy z grupy B, biotyna, krzem, cynk, selen, fosfor, żelazo, potas, magnez oraz chrom.

 

Agnieszka Bandura

Dietetyk kliniczny z wieloletnim doświadczeniem. Prowadzi indywidualne poradnictwo dietetyczne od 2010 roku. Absolwentka Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Prowadzi warsztaty dietetyczne i własny blog na temat odżywiania.

Dziękujemy
za wysłanie maila!

Wkrótce wiadomość zostanie przekazana
do odpowiedniego działu.

Dane

Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o.
ul. Nocznickiego 31
01-918 Warszawa
NIP 118-00-09-700
REGON 012092323
KRS 80429

Kontakt

Recepcja
Tel.: (22) 56 98 210
Sekretariat
Tel.: (22) 56 98 200
(22) 56 98 201
Fax: (22) 83 51 557

Rynek pozaapteczny
Tel.: (22) 56 98 226
Fax: (22) 56 98 237
pozaapteczny@zdrovit.pl
mgliniewicz@zdrovit.pl