Jak minimalizować przykre symptomy menopauzy?
10.06.2020
Zdrovit

Kobiety często czują lęk przed pojawieniem się nieprzyjemnych objawów, towarzyszących klimakterium.

Dodatkowo, samopoczucia nie poprawia też im obawa, że symptomy będą się utrzymywać bardzo długo – fakty niestety są takie, że mogą one towarzyszyć nam nawet przez ponad 7 lat[1].

 

Rzeczywiście, część objawów menopauzy może negatywnie wpłynąć na jakość życia kobiety – wśród nich szczególnie dokuczliwe są „uderzenia gorąca”, rozdrażnienie nerwowe, zwiększona potliwość czy kołatanie serca. Jednak przy wykorzystaniu wiedzy, którą oferuje współczesna nauka, większość z nich jesteśmy w stanie złagodzić.

 

Co właściwie oznacza termin „menopauza”?

W ciągu całego okresu rozrodczego, kobiece jajniki są odpowiedzialne za produkcję estrogenu i progesteronu. Są to żeńskie hormony płciowe, które przygotowują organizm na ewentualną ciążę, kontrolując cykl menstruacyjny i kwestię płodności. Prawidłowe funkcjonowanie jajników natomiast, zapewniają wytwarzane przez przysadkę mózgową – gonadotropiny[2]. Zaliczają się do nich: hormon luteinizujący (LH) oraz hormon folikulotropowy (FSH). Od około 40. roku życia liczba dostępnych komórek jajowych zaczyna spadać, coraz częściej występują też cykle bezowulacyjne, a jajniki stają się mniej wrażliwe na działanie gonadotropin[3]. Statystycznie, najczęściej kobiety doświadczają menopauzy w wieku 51 lat[4]. Dochodzi wtedy do wygasania funkcji jajników, a przez to również do wahań gospodarki progesteronowo-estrogenowej. To właśnie te zmiany, związane z obniżeniem stężenia hormonów płciowych, są w głównej mierze powodem pojawiających się niedogodności, charakterystycznych dla klimakterium.

 

Hormonalna terapia zastępcza (HTZ)

Lekarze mogą zaproponować pacjentkom wdrożenie hormonalnej terapii zastępczej, która może zneutralizować uciążliwe objawy menopauzy. HTZ pozwala uzupełnić poziom hormonów płciowych w organizmie kobiety, który nie jest w stanie w sposób naturalny wyprodukować ich w odpowiedniej ilości. Na rynku dostępne są różne rozwiązania – m.in. tabletki i plastry. Należy mieć jednak na uwadze, że ich stosowanie wymaga wcześniejszej, szczegółowej konsultacji ze specjalistą, gdyż nieodpowiednio dobrane hormony mogą spowodować niekiedy spore szkody. Według badań[5], przy długotrwałym stosowaniu HTZ wzrasta m.in. ryzyko zapadnięcia na raka piersi, a dodatkowo, przy wszystkich formach terapii odnotowywano trzykrotnie większe prawdopodobieństwo wystąpienia zakrzepicy żylnej.

 

Naturalne metody łagodzenia objawów menopauzy: fitoestrogeny

W ostatnich latach bardzo rozwinęła się wiedza na temat wykorzystywania tzw. fitoestrogenów. Są to związki pochodzenia roślinnego, o strukturalnym podobieństwie do estradiolu, tj. jednego z żeńskich hormonów płciowych. Ta zbieżność w budowie chemicznej pozwala fitoestrogenom na wiązanie się z receptorami estrogenowymi w podobny sposób jak naturalne hormony[6], co przekłada się też na poprawę pracy jajników. Wykazano[7], że fitoestrogeny zmniejszają częstotliwość pojawiania się, typowych dla menopauzy, uderzeń gorąca – bez poważnych skutków ubocznych. Z tego względu dobrze jest zadbać o uzupełnienie diety o produkty, zawierające te związki. Można je znaleźć na przykład w soi, soczewicy, siemieniu lnianym oraz roślinach strączkowych. Cennym źródłem fitoestrogenów jest też, należąca do kumestanów, czerwona koniczyna (Trifolium pratense L). Naukowcy odkryli[8], że posiada ona właściwości, które w znacznym stopniu łagodzą nieprzyjemne objawy menopauzy. Ponadto, kobiety, przyjmujące ekstrakt z tej rośliny odnotowywały obniżenie poziomu cholesterolu, a nawet lepsze wyniki cytologii.

 

Co jeszcze możesz dla siebie zrobić, gdy przechodzisz menopauzę?

Przede wszystkim, wchodząc w bardziej zaawansowaną dorosłość, warto raz na zawsze uporać się z papierosami i tytoniem. Według najnowszych badań, kobiety, które palą, są o 50% bardziej narażone na przedwczesną menopauzę[9]. Oprócz tego przyzwyczajajmy się, by regularnie mierzyć ciśnienie oraz nie rezygnować z aktywności fizycznej, która pozwoli wzmocnić mięśnie i kości. Możemy też zadbać o dostarczenie naszemu organizmowi witamin, które wspierają prawidłowe działanie układu nerwowego, a także utrzymanie funkcji psychologicznych.

 

 Redakcja

 

[1] https://www.medicalnewstoday.com/articles/314951.

[2] http://www.czytelniamedyczna.pl/512,problemy-okresu-menopauzy-mozliwosci-terapii.html.

[3] https://menopause.northwestern.edu/content/how-hormone-depletion-affects-you.

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK279311/.

[5] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3300449/.

[6] https://www.researchgate.net/publication/308993835_The_potential_health_effects_of_dietary_phytoestrogens.

[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4389700/.

[8] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16373244/.

[9] https://academic.oup.com/aje/article/187/4/696/4080179.

Dane

Natur Produkt Zdrovit Sp. z o.o.
ul. Nocznickiego 31
01-918 Warszawa
NIP 118-00-09-700
REGON 012092323
KRS 80429

Kontakt

Recepcja
Tel.: (22) 56 98 210
Sekretariat
Tel.: (22) 56 98 200
(22) 56 98 201
Fax: (22) 83 51 557

Rynek pozaapteczny
Tel.: (22) 56 98 226
Fax: (22) 56 98 237
pozaapteczny@zdrovit.pl
mgliniewicz@zdrovit.pl